In onze wachtkamers is het verplicht om uw zelf meegebrachte mondkapje te dragen.

Voor al uw vragen omtrent Corona kunt u bellen met de GGD: 0800-1202

Pneumokokkenvaccinatie

Oproep Pneumokokkenvaccinatie

In het najaar van 2020 krijgt iedereen die geboren is tussen 1-1-1941 en 31-12-1947 een uitnodiging van de huisarts voor een gratis pneumokokkenprik. Volwassenen worden gevaccineerd tegen de 23 meest voorkomende typen pneumokokken.

Iedereen die opgeroepen wordt voor een pneumokokkenvaccinatie komt ook in aanmerking voor de jaarlijkse griepprik. Mede vanwege Corona willen wij onze patiënten niet onnodig vaak naar de praktijk laten komen. Daarom hebben wij er voor gekozen om zelf contact met u op te nemen voor een geplande afspraak waarin u beide vaccins krijgt. U hoeft niet naar de jaarlijkse griepprikmiddag te komen. We nemen in oktober contact met u op om een afspraak in te plannen.

Wat is een Pneumokok?

Een pneumokok is een bacterie. Iedereen kan de bacterie bij zich dragen zonder er ziek van te zijn. Door niezen en hoesten komt de bacterie in de lucht. Als andere mensen die kleine druppeltjes inademen, kunnen ze besmet raken. Maar ook door zoenen of iemand aanraken na hoesten of niezen, kun je besmet raken. Vooral jonge kinderen en oudere mensen met minder weerstand worden ziek door pneumokokken.
De meest voorkomende ziekte bij mensen van 60 jaar en ouder is een (ernstige) longontsteking. Andere veel voorkomende pneumokokkenziekten zijn hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging. Jaarlijks worden 6.000 mensen van 60 jaar en ouder opgenomen met een ernstige pneumokokkenziekte. Hiervan overlijden 900 mensen.

• 010-4772186
  • 010-4772186 toets 1